Sabelhagens olivlund

tisdag 25 september 2012

Vallmo







I brevlådan låg ett kuvert med vallmofrön från söta AnnCharlotte  rosor, magnolia och mycket mer... 
Det är frön från den läckra vallmon som jag sett på Claus Dalbys blogg, och suktat efter sedan dess. Och nu har jag fått frön och lyckan är total:)). Tack!! 

Bilden är från  Claus Dalby - mit haveliv




Titta vilket fint kuvert fröerna låg i, AnnCharlotte har gjort det själv!! 






Jag vet precis vad jag ska plantera skönheterna:)). 

Bilderna som följer är från i somras. 
 
Några hamnar i rabatten vid boden, men bla stjärnflocka och rosen Russeliana 





Rosa Gallica Officinalis 











Kombo med Cardinal de Richelieu borde väl bli bra?:)). 
I rabatten vid växthuset. 





I Gavelrabatten tillsammans med bla rosen Duchesse de Montebello 








Gavelrabatten








Hoppas jag lyckas med sådderna, så det kan bli så ljuvligt som jag ser framför mig:)). 



Tack snälla söta ni för alla kommentarer om vår tomt i Marina. 





Ha det gott.




Kram Maria 

















23 kommentarer:

  1. Så jättesnällt av henne, det är så fint med personer som delar med sig av lite glädje!
    Nä så, det gör jag inte. Blir nästan hysterisk över att ens tänka tanken. Där har jag inget tålamod, hehe!
    Men jag vill gärna ha fina blommor, den ekvationen är svår ibland...

    kramen

    SvaraRadera
  2. Så heldig du har vært! De valmuene er virkelig flotte med sin skjønne lilla farge. De blir nok pent sammen med alle dine nydelige roser. Ha en fin kveld. Klem Marit

    SvaraRadera
  3. Vad snällt! Alltid roligt att få någon trevligt i brevlådan, särskilt när det kommer i ett fint kuvert. Jätte fina rosor du visar! Kram Therese

    SvaraRadera
  4. åh så gulligt ....och så otroligt mycket vackra rosor du har ....

    Sitter just nu och tittar på två enorma vallmokapslar jag sparat från en bukett ..och funderar på om jag ska spara fröna...läste att man skulle helst så vallmo på hösten ..vet du ngt om det ?

    Kram

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera
  5. Vad himla snällt!!! Och som vanligt fantastiska foton på vackra blommor!!!

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Dina rabatter är överdådiga!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ohh vad roligt att få frön!!!! Hoppas de tar sig!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. Vad jätte snällt!
    Helt fantastiska bilder på dina vackra blommor.
    Kram från andra sidan plurret.

    SvaraRadera
  9. Jo, här är lyckan total, även om jag inte vet var jag ska så mina frön :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Så snillt av jo og gi deg frø,heldige du var:)
    Så nydelige blomstrene dine,skulle ønsk eg var så flink med blomster for det er jo så flott:)
    Ein fine dag til skjønneste deg!
    God klem fra Lillian

    SvaraRadera
  11. Kan se, att det blir vackert med vallmon tillsammans med rosorna! Jag tycker vallmonen blir allra vackrast i grupp. Blommar rosorna fortfarande så fint, eller är vissa bilder från i somras?

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Dom kommer passa fint in i din vackra rosenträdgård, det ser så fint ut!!!
    Ha en bra dag
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Så roligt med den fina vallmon nästa år. Dina förslag låter jättebra!
    Får du mycket frön själv nästa år, så kanske jag kan få tigga några?

    Så härligt det ser ut i din trädgård!
    Allt ser så frodigt och välskött ut!

    SvaraRadera
  14. Det kommer til å bli så lekkert :) Jeg sår valmuer hvert år, kluet er å holde sådden fuktig til den spirer. Gjør du det er det meste gjort, da blomstrer de vakkert i Juli :)
    Klem fra Tua

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar färg på vallmon!
    Jag sådde vallmo i år, och de fick stora blad men blommade inte. Ser fram emot de rosa blommorna nästa år!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  16. Ååå disse valmuene var kjempefine..og de vil passe veldig godt i dine rabatter!
    Det blir ett flott syn til neste sommer:)
    Ha en fin kveld:))

    SvaraRadera
  17. Kommer att bli hur läckert som helst. Tänk bara på att de självsår sig väldigt villigt så om du inte vill ha dem överallt är det bra att plocka bort frökapslarna innan de släpper loss fröna.....
    Kram :)

    SvaraRadera
  18. Vilka helt underbara sorbet-bilder du har idag. Och tillsammans med de lila vallmoblommorna nästa sommar...bara att mumsa!
    Kram och hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  19. Så fin färg på vallmon du ska så, och är det någon som lyckas med blommor så är det du. Fantastisk trädgård!
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  20. Ljuvliga bilder från din vackra rabatt !
    Så snyggt stjärnflockan väver sig in bland rosorna !!
    Har också fått fröer från Ann-Charlotte ... skall bli så kul att se trädgården i vår när det kryllar av vallmo !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  21. Då kan jag vara dubbelt glad då, för jag har faktiskt två lampor över bordet, hihi!

    kramkram

    SvaraRadera
  22. Montobellorosen är underbar! Åh vad jag önskar jag kunde köpa den tomten ni säljer! Kram Nilla

    SvaraRadera
  23. Det är så roligt när man kan byta fröer så där och jag hoppas så klart också att dom kommer att ta sig så att du får mängder med fröer och sen kan du dela med dig. Där var jag allt bakslug och uträknad, eller hur!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.