Sabelhagens olivlund

måndag 29 januari 2018

Middagstips - Köttbullar med smak av Italien






Hade köttfärs i kylen, och ville göra något annat än den vanliga köttfärssåsen. Det är ju så lätt hänt att man hamnar i samma gamla spår, och kör det "man brukar":). Någon som känner igen sig:)... 
Som jag skrev i ett annat inlägg, så vill jag prova olika nya pastarätter, och sist tipsade jag ju om en supersmarrig krämig pasta med kyckling, bladspenat och soltorkade tomater, recept här
Och nu har jag provat ett recept på köttbullar med smak av Italien toppat med rikligt med parmesan. Oh my så gott det blev:). 

Det bästa var att man slapp steka köttbullarna utan lade dem på en plåt och så in i ugnen, så himla smidigt. 
Receptet hittade jag här 





6 pers, (eller till 4 pers med matlåda dagen efter), 45 min

Ingredienser

Italienska köttbullar
1 gul lök, riven
2 msk ströbröd
1 ägg
1,5-2 dl grädde
1-1,5 dl riven parmesan
1/2 tsk malen vitpeppar
1-2 tsk salt (efter smak)
1 msk persilja, finhackad (fryst går bra)
1/2 citron -Rivet skal ”zest” från en halv ekologisk citron
1000g blandfärs (50/50)

Tomatsås
3 banan schalottenlökar, finstrimlade
2 msk
olivolja
3 burkar finkrossade tomater (Märket MUTTI är nästan ett
måste)
1 kruka basilika, hackad
1 tärning ekologisk grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor, pressade
Salt, efter smak
Nymalen svartpeppar, efter smak

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör i hop köttbullesmeten.
Rör samman riven lök, ägg, grädde, ströbröd, riven parmesan, citronzest, persilja, salt och vitpeppar. Låt dra ca 5 min.
Blanda i blandfärsen till en fin och jämn smet. Tillsätt mer grädde om den blir torr, men den får absolut inte bli så kletig och lös att det inte går att forma bollar.
Forma lite större köttbullar med hjälp av lite vatten i handflatorna, (då klibbar det mindre).
Lägg köttbullarna på en plåt täckt med bakplåtspapper. (Blir ca 25 st)
När alla köttbullar är rullade, sätt in plåten i ugnen i 10 min. (Mina blev genomstekta på 10 min, men det beror såklart på vilken storlek man gör köttbullarna. Gör något större köttbullar än vanliga så får vi nog samma size. Och smaka gärna på en köttbulle och se om den är färdig efter ugnen. Annars såklart låter ni dem bara koka vidare i tomatsåsen.)

Gör under tiden tomatsåsen.
Fräs fint strimlad schalottenlök i 2 msk olivolja, på medelhög värme. Löken får inte brännas, då blir den besk.
Tillsätt de krossade tomatburkarna, pressa i vitlök, tillsätt buljongtärning och hacka i en hel kruka färsk basilika.
Låt puttra ihop och smaka upp med salt & ev nymalen svartpeppar.
När Köttbullarna är klara i ugnen, ta ut och lägg ner dem i tomatsåsen. Låt små-sjuda på svag värme bara för att få ”gotta” sig i tomatsåsen och hålla värmen. 

Koka pastan enliga anvisningarna på paketet 


Servera nu dessa fantastiskt goda köttbullar med tomatsås till al dente kokt spaghetti och massa riven parmesan. Toppa med en kvist färsk basilika. 





 Jag blir så glad att ni vill följa med på vårt bygge i Marina. Tack för alla söta hejarop. 


 Måndagen är avklarad och veckan är i gång. 
Jag ska plocka lite här hemma och dammsuga i hallen...igen... Vår lilla prinsessa drar in otroligt mycket sand och grus nu när det är så blött och trist väder. Jag brukar doppa hennes tassar i en hink med vatten när vi kommer in, och det funkar riktig bra (istället för att bara torka med en handduk). 


Sedan blir det skönt soffhäng




Kram M 
















2 kommentarer:

  1. Mmmm! Maten ser verkligen jättegod ut!
    Veckorna går så fort och det är alltid lika skönt när måndagen är avklarad, en dag närmare helgen! ;)
    Damsugaren känns snart som en inredningsdetalj här hemma, ingen idé att ställa undan den liksom! ;)
    Ha det så gott!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Åh så gott! "synd" att vi mest äter vegetariskt i veckorna och har en tendens att vara borta på helgerna... vet inte när jag ska testa dina recept... fniss... vilka bekymmer va ;)
    Tack för dina tankar om vår "bistro" :)
    Kram och ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.